Intranet fakulty/ústavu v SharePointu
S využitím SharePointu je možné snadno realizovat intranet fakulty či ústavu. Intranet umožňuje zveřejňovat informační stránky a aktuální příspěvky ve struktuře dle čtenářů (pracovníci, studenti) i přispěvatelů (oblasti života fakulty či ústavu např. dle proděkanů). Do vlastností stránek/příspěvků je možné doplnit např. obsahový kanál, datum zahájení a dokončení související události. Pomocí aplikace Power Automate je možné anotaci stránky/příspěvku zveřejnit v příslušném kanálu Teams a doplnit do kalendáře událostí SharePoint.
Koncepce intranetu
Na tvorbě intranetu fakulty či ústavu (nadále jen fakulty) se podílejí:
- správce intranetu fakulty
- děkan fakulty či ředitel ústavu (nadále jen děkan)
- proděkan pro pedagogiku či koordinátor pro pedagogiku (nadále jen proděkan pro pedagogiku)
- proděkan pro vědu či koordinátor pro vědu (nadále jen proděkan pro vědu)
- proděkan pro zahraniční vztahy či vedoucí oddělení zahraničních vztahů (dále jen proděkan pro zahraniční vztahy)
- tajemník fakulty či ústavu (dále jen tajemník)
- vedoucí kateder či ústavů (dále jen vedoucí kateder)
- systémový integrátor fakulty či vedoucí IT oddělení (dále jen vedoucí IT oddělení)
Čtenáři intranetu jsou:
- pracovníci (učitelé a administrativní pracovníci): jsou jim dostupné informace pro pracovníky i pro studenty
- studenti: jsou jim dostupné jen informace pro studenty
Intranet je založen na několika týmových webech dle čtenářů a dle autorů:
- týmový web Fakulta intranetu fakulty (vlastníkem správce intranetu fakulty)
- týmový web Pracovníci pracovníků fakulty (vlastníkem správce intranetu fakulty)
- týmový web Pracovníci – ředitel (vlastníkem děkan): strategické informace o fakultě pro pracovníky
- týmový web Pracovníci – pedagogika (vlastníkem proděkan pro pedagogiku): informace z pedagogiky pro pracovníky
- týmový web Pracovníci – věda (vlastníkem proděkan pro vědu): informace z vědy pro pracovníky
- týmový web Pracovníci – zahraničí (vlastníkem je proděkan pro zahraniční vztahy): informace o zahraničních vztazích pro pracovníky
- týmový web Pracovníci – provoz (vlastníkem je tajemník): informace o chodu fakulty pro pracovníky
- týmový web Pracovníci – katedra (vlastníkem je vedoucí katedry): informace pro členy katedry
- týmový web Pracovníci – ostatní (vlastníkem je vedoucí IT oddělení): informatické a další informace pro pracovníky
- týmový web Studenti studentů fakulty (vlastníkem správce intranetu fakulty)
- týmový web Studenti – ředitel (vlastníkem děkan): strategické informace o fakultě pro studenty
- týmový web Studenti – pedagogika (vlastníkem proděkan pro pedagogiku): informace z pedagogiky pro studenty
- týmový web Studenti – věda (vlastníkem proděkan pro vědu): informace z vědy pro studenty
- týmový web Studenti – zahraničí (vlastníkem je proděkan pro zahraniční vztahy): informace o zahraničních vztazích pro studenty
- týmový web Studenti – provoz (vlastníkem je tajemník): informace o chodu fakulty pro studenty
- týmový web Studenti – ostatní (vlastníkem je vedoucí IT oddělení): informatické a další informace pro studenty
- týmový web Pracovníci pracovníků fakulty (vlastníkem správce intranetu fakulty)
V Teamsech jsou vytvořeny týmy a využity jejích týmové weby v SharePointu.
Intranet je nadále demonstrován na příkladu intranetu Masarykova ústavu vyšších studií (MÚVS) ČVUT, zejména na týmových webech Pracovníci – věda a Studenti – pedagogika.
Struktura domovské stránky
Na domovské stránce každého týmového webu jsou využity:
- vodorovná navigace
- Obsahuje odkaz na domovskou stránku a jednotlivé týmové weby v dvouúrovňové hierarchii. Uživatel vidí jen jemu dostupné týmové weby (tj. studenti nemají zobrazenu nabídku Pracovníci).
- webové části
- Příspěvky: aktuální příspěvky z týmového webu i webů nižší úrovně, např. na domovské stránce celého intranetu jsou zobrazeny čtyři nejnovější aktuálního příspěvky ze všech dílčích týmových webů s akceptováním oprávnění, tj. studenti nevidí příspěvky z týmových webech pracovníků.
- Kalendář: probíhající či plánované události z kalendářů týmového webu i webů nižší úrovně, např. na domovské stránce celého intranetu zobrazeny nejbližší aktuální události ze všech dílčích týmových webů s akceptováním oprávnění, tj. studenti nevidí události z týmových webů pracovníků.
- Rozcestník (rychlé odkazy): Alternativní navigace na týmové weby vyšší či nižší úrovně.
- Užitečné informace (rychlé odkazy): Odkazy na informační stránky.
- Často hledáte (rychlé odkazy): Odkazy na veřejné webové stránky.
Komentář k demonstrační stránce:
- Stránka je zobrazena v roli pracovníka. Proto je:
- ve vodorovné navigaci dostupná volba Pracovníci i Studenti (prostřednictvím filtru pro cílovou skupinu pracovníci),
- ve webové části Rozcestník (rychlé odkazy) dostupná dlaždice Pracovníci i Studenti (prostřednictvím filtru pro cílovou skupinu pracovníci).
- Aktuální příspěvky
- V Aktuálních příspěvcích jsou čtyři nejnovější příspěvky z různých dílčích týmových webů (Pracovníci – ostatní, Pracovníci – věda, Pracovníci – pedagogika). Kliknutím
- do názvu týmového webu zobrazíme domovskou stránku týmového webu,
- do názvu stránky nebo obrázku zobrazíme vybraný příspěvek.
- Pro příspěvek je vypsán začátek jeho popisu (anotace).
- Nejnovější příspěvek je větší a uveden včetně obrázku autora.
- Kliknutím do odkazu Zobrazit vše můžeme zobrazit přehled všech příspěvků.
- V Aktuálních příspěvcích jsou čtyři nejnovější příspěvky z různých dílčích týmových webů (Pracovníci – ostatní, Pracovníci – věda, Pracovníci – pedagogika). Kliknutím
- Nejbližší události
- K příspěvku můžeme vytvořit událost (viz níže). Událost přebírá název příspěvku, bannerový obrázek příspěvku.
- Kliknutím do spodního tlačítka Přidat do mého kalendáře se vygeneruje soubor ve formátu ics, jeho otevřením můžeme přidat událost do svého kalendáře.
- Kliknutím do dlaždice události zobrazíme její podrobnosti události.
- V podrobnostech je možné zobrazit výchozí stránku události kliknutím do odkazu Odkaz na položku.
Nastavení vlastností stránky
Do knihovny stránek webu jsou doplněny sloupce Kanál (Volba), Zahájení (Datum a čas), Dokončení (Datum a čas).
Autor stránky může nastavit vlastnosti stránky, které budou využity pro publikování stránky do kalendáře a do Teams:
- Klikneme do tlačítka Upravit v pravém horním rohu stránky.
- V horní nabídce klikneme do tlačítka Podrobnosti stránky.
- V pravém panelu Podrobnosti stránky můžeme upravit Popis (anotaci), doplníme Kanál, Zahájení, Dokončení.
Publikace stránky do kalendáře událostí
Autor stránky může stránku publikovat do kalendáře událostí.
V každém týmovém webu je vytvořena aplikace Kalendář s názvem Kalendář.
V seznamu stránek je vytvořen tok:
- V horní nabídce zadáme Automatizovat, Power Automate, Vytvořit tok.
- Vyberme šablonu Publikování zprávy na Microsoft Teams pro vybraný soubor.
- Po připojení toku k SharePointu a Teams klikneme do tlačítka Pokračovat.
- Vlevo nahoře přejmenujeme vhodně tok, např. na název Publikování do kalendáře – studenti – pedagogika.
- Odstraníme třetí krok toku (…, Odstranit).
- V prvním kroku toku odstraníme vstup Message (…, Odstranit).
- Přidáme nový třetí krok toku. Vyhledáme toky Vytvořit položku a vybereme Vytvořit položku SharePoint.
- V poli Adresa webu vybereme web, např. Studenti – pedagogika.
- V poli Název seznamu vybereme Zadat vlastní hodnotu a vyplníme ručně Kalendář.
- Zobrazí se další vlastnosti.
- Vyplníme vlastnosti Nadpis, Čas zahájení, Čas ukončení, Popis, Adresa URL banneru:
- Tok uložíme.
- Tok je autorovi k dispozici:
- Zobrazíme knihovnu Stránky webu.
- Vybereme stránku kliknutím do výběru na začátku řádku.
- V horní nabídce zadáme Automatizovat, název toku, např. Publikování do kalendáře – studenti – pedagogika.
- V pravém panelu klikneme do tlačítka Spustit tok.
- Ze stránky se vytvoří událost.
- Tok musíme zpřístupnit vlastníkům:
- V aplikaci Power Automate vybereme tok.
- V sekci Uživatelé jen pro spuštění klikneme do tlačítka Upravit a vybereme uživatele či vhodnou skupinu.
Publikace stránky do kanálu Teams
Autor stránky může stránku publikovat jako příspěvek do kanálu Teams.
V Teams jsou pro jednotlivé týmy vytvořeny kanály, např. pro tým Studenti – pedagogika kanály Harmonogram a Ostatní.
V seznamu stránek je vytvořen tok:
- V horní nabídce zadáme Automatizovat, Power Automate, Vytvořit tok.
- Vyberme šablonu Publikování zprávy na Microsoft Teams pro vybraný soubor.
- Po připojení toku k SharePointu a Teams klikneme do tlačítka Pokračovat.
- Vlevo nahoře přejmenujeme vhodně tok, např. na název Publikování do Teams – studenti – pedagogika.
- Odstraníme třetí krok toku (…, Odstranit).
- V prvním kroku toku odstraníme vstup Message (…, Odstranit).
- Přidáme podmínku, tj. do nového kroku vybereme akci Podmínka.
- Definujeme podmínku. Vyjdeme z pole Kanál Value, operátor rovná se, např. hodnota Harmonogram.
- Do větve Ano doplníme akci Odeslání zprávy v chatu nebo kanálu.
- Do pole Zveřejnit jako vybereme volbu Uživatel.
- Do pole Příspěvek v vybereme volbu Kanál.
- V poli Tým vybereme web, např. Studenti – pedagogika.
- V poli Kanál vybereme odpovídající kanál, např. Harmonogram.
- Vyplníme pole Zpráva a Předmět:
- Tok uložíme.
- Tok je autorovi k dispozici:
- Zobrazíme knihovnu Stránky webu.
- Vybereme stránku kliknutím do výběru na začátku řádku.
- V horní nabídce zadáme Automatizovat, název toku, např. Publikování do Teams – studenti – pedagogika.
- V pravém panelu klikneme do tlačítka Spustit tok.
- Ze stránky se vytvoří příspěvek v kanálu Teams.
- Tok musíme zpřístupnit vlastníkům:
- V aplikaci Power Automate vybereme tok.
- V sekci Uživatelé jen pro spuštění klikneme do tlačítka Upravit a vybereme uživatele či vhodnou skupinu.
Vytvoření úkolu na základě příspěvku
Z příspěvku publikovaného do kanálu týmu Teams je možné vytvořit osobní úkol:
- V panelu nástrojů příspěvku v kanálu Teams klikneme do tlačítka … (Další možnosti) a vybereme volbu Další akce a Vytvořit úkol.
- Zobrazí se dialogové okno pro vytvoření úkolu v aplikaci To-Do. Můžeme nastavit:
- seznam úkolů, v němž se úkol vytvoří, standardně je nastaven seznam Úkoly (Tasks),
- prioritu úkolu, standardně je Střední,
- termín splnění
Přehled příspěvků e-mailem (news-letter)
Vlastník může poslat jednotlivých uživatelům či celým skupinám přehled příspěvků e-mailem:
- Nad webovou částí příspěvky (nazvanou Aktuální příspěvky) klikneme v pravém horním rohu do do odkazu Zobrazit vše, popř. rozšíříme adresu webu o koncovku /_layouts/15/news.aspx
- V horní nabídce (dostupné pro vlastníky) klikneme do tlačítka Poslat přehled příspěvků e-mailem.
- V seznamu příspěvků zvolíme příspěvky k poslání zaškrtnutím.
- Klikneme do tlačítka Další.
- Doplníme:
- předmět e-mailu, např. Novinky z pedagogiky,
- adresáta či adresáty,
- text e-mailové zprávy.
- Na závěr e-mailové zprávy se doplní seznam příspěvků včetně obrázků, anotace a autora.
- Klikneme do tlačítka Odeslat přehled příspěvků.
- Uživatelé obdrží souhrn e-mailem.
- Kliknutím do jednotlivého příspěvku zobrazí jeho podrobnosti.
E-mailové oznámení o novinkách
Každý uživatel si může nastavit e-mailové oznamování o nových příspěvcích či jejich změně obdobně jako v jakékoliv jiné knihovně či seznamu:
- V horní nabídce vybereme Obsah webu.
- V obsahu webu vybereme Stránky webu.
- V horní nabídce klikneme do tlačítka … a vybereme Upozornit.
- Nastavíme parametry upozorňování (mj. frekvence okamžitě, denně či týdenně) a klikneme do tlačítka OK.
Mobilní aplikace
Bezplatná mobilní aplikace umožňuje
- v kartě Příspěvky: sledovat aktuální příspěvky z dostupných příspěvků tenantu
- v kartě Hledat: prohlížet weby
- v kartě Já: prohlížet naposledy prohlížené či uložené příspěvky
Oznámení novinek
Uživatel si může nastavit oznámení kanálu, do nějž jsou publikovány příspěvky, např. pro kanál Harmonogram:
- Na konci názvu kanálu klikneme do tlačítka … (Další možnosti).
- Vybereme volbu Oznámení kanálu, Vlastní.
- Do pole Všechny nové příspěvky vybereme volbu Banner a informační kanál.
- Na novinky (ostatních uživatelů) jsem upozorněni tučným písmem v názvu kanálu či týmu (jsou-li kanály sbalené) a číslem s počtem novinek v informačním kanálu aktivit (ikona zvonečku v Teams).
Na mobilu jsme upozorněni na nový příspěvek v oznamovacím centru:
Nabízená oznámení lze v nastavení mobilní aplikace SharePoint nastavovat v kategoriích:
- Zajímavé příspěvky: Příspěvky, které by vás mohly zajímat
- Komentáře: Komentáře na vašich stránkách a odpovědi na vaše komentáře
- Lajk stránky: Někdo dal vaší stránce lajk
- Zmínky v komentářích: Někdo vás zmínil v komentářích nebo v odpovědích na komentáře