Rezervační aplikace Microsoft Bookings
Microsoft Bookings umožňuje vypsat termíny konání služby. Služba má definovánu dobu trvání a kapacitu současně obsloužených zákazníků. Aplikace umožňuje zákazníkovi i mimo organizaci rezervovat si termín, popř. později rezervaci upravit. Součástí rezervace může být i odkaz na online schůzku.
Aplikaci budeme demonstrovat na třech službách U3V VŠE v Praze:
- prezenční osobní konzultace využití Teams
- Pro zájemce jsou vypsány termíny pro osobní konzultaci využití Teams v učebně.
- Délka konzultace je 15 minut. Kapacita každé konzultace je 1 student.
- Konzultace jsou vypisovány v jeden konkrétní den. V případě naplnění kapacity může být rozšířena „otevírací doba“ ve zvolený den nebo kapacita posílena dalšími dny.
- online testovací výuka prostřednictvím Teams
- Pro zájemce jsou vypsány termíny testovací výuky. Konzultace probíhá online formou.
- Délka konzultace 30 minut. Kapacita každé konzultace je 10 studentů.
- Konzultace jsou vypisovány pro více dnů večer v čase 18:30 – 19 h. Aplikace hlídá stanovenou kapacitu studentů.
- V potvrzení rezervace obdrží student také adresu pro online připojení prostřednictvím Teams.
- prezenční informační schůzka nově přijatých studentů
- Zejména pro nově přijaté studenty je vypisována prezenční informační schůzka.
- Délka schůzky včetně závěrečných konzultací 4 hodiny. Kapacita každé informační schůzky je 100 studentů.
- Informační schůzky jsou vypisovány 2 před začátkem semestru po automatizovaném zápisu.
Nastavení nové „firmy“ v Bookings
- Z portálu Microsoft 365 spustíme aplikaci Bookings.
- Pokud jsme již dříve založili „firmu“, založíme novou. Z nabídky vedle názvu firmy vybereme volbu Nová.
- Zadáme parametry „firmy“:
- Název firmy: např. U3V VŠE v Praze
- Obor podnikání: např. Vzdělávání dospělých
- Klikneme do tlačítka Pokračovat.
- Vyplníme informace o firmě, vložíme její logo a případně upravíme pracovní dobu.
- Informace o firmě můžeme později upravit z levého panelu kliknutím do tlačítka Informace o firmě.
V levém panelu klikneme do tlačítka Rezervační stránka. Nastavíme vybrané parametry:
- Můžeme vyžadovat účet Microsoft 365. V našem případě ponecháme pole nezaškrtnuté.
- V spodní části zvolíme barevný motiv stránky.
- V horní nabídce klikneme do tlačítka Uložit a publikovat.
- V horní části klikneme do tlačítka Otevřít publikovanou stránku. V samostatné záložce prohlížeče tak zobrazíme rezervační stránku z pohledu zákazníka (studenta).
Osobní konzultace Microsoft Teams
Nastavíme první službu:
- V levém panelu klikneme do tlačítka Služby.
- V horní části klikneme do tlačítka Přidat položku: služba.
- Nastavíme parametry služby:
- Výchozí doba trvání služby: 15 minut
- Výchozí cena: Zdarma
- V sekci Vlastní pole klikneme do tlačítka Změnit.
- Kliknutím do jednotlivé podrobnosti ji můžeme zobrazit či nezobrazit (zobrazené mají šedé pozadí). Můžeme nastavit, zda požadujeme po zákazníkovi vyplnění pole.
- Můžeme doplnit svá další pole, např. pole Vlastním s možnostmi:
- notebook
- tablet
- desktopový počítač
- Ponecháme výchozí připomenutí události zákazníkovi i zaměstnanci 1 den před zahájením události.
- Můžeme dopsat formátovaný text, který bude zaslán v potvrzujícím e-mailu zákazníkovi.
- Zrušíme zaškrtnutí pole Umožnit zákazníkům zvolit pro rezervaci konkrétního člověka.
- Zrušíme zaškrtnutí pole Použít výchozí zásady plánování.
- Nastavíme obecnou dostupnost pro středu a čtvrtek, kdy se budou konzultace konat.
- Omezíme dostupnost na jiná data než dny, v nichž konzultace konáme.
- V pravém sloupci vybereme sebe jako konzultujícího zaměstnance.
Testovací výuka
Obdobně nastavíme druhou službu:
- Nejprve zapíšeme do pole Maximální počet účastníků hodnotu 10.
- Zaškrtneme pole Poslat zákazníkovi kromě potvrzujícího e-mailu také pozvánku na schůzku.
Informační schůzka
Obdobně nastavíme třetí službu:
Rezervace zákazníkem
Zákazníkovi poskytneme zveřejněním na webu, sociální síti či e-mailem odkaz pro:
- rezervaci libovolné služby (v levém panelu klikneme do tlačítka Rezervační stránka a v horní části zkopírujeme odkaz)
- rezervaci vybrané služby (v levém panelu klikneme do tlačítka Služby, vybereme službu a v horní části zkopírujeme odkaz).
Z odkazu na libovolnou službu se zobrazí zákazníkovi všechny zveřejněné služby:
- V horní části si zákazník vybere službu. Kliknutím do tlačítka (i) může zobrazit podrobnosti službě.
- V levé části vybere datum, kde je služba dostupná (černé písmo) a je v ní volná kapacita.
- V pravé části upřesní čas zahájení sluby.
- V dolní části zapíše zákazník své osobní údaje včetně vlastních polí, která jsme doplnili.
Po rezervaci:
- Zákazníkovi přijde e-mail s odkazem na úpravu rezervace, popř. s pozvánkou na schůzku, kterou si může zákazník vložit do svého kalendáře.
- Zaměstnanci, který službu zajišťuje se zapíše služba do kalendáře.
- Seznam rezervací můžeme zobrazit v kalendáři. V levém panelu klikneme do tlačítka Kalendář.
- Zobrazí se rezervace. V případě nastavené kapacity se zobrazí, kolik míst je již obsazeno.
- Dvojitým kliknutím do rezervace v kalendáři se zobrazí podrobnosti včetně seznamu rezervujících. Můžeme změnit kapacitu. Kliknutím do jména zákazníka zobrazíme podrobnosti o něm. Můžeme přidat ručně rezervující zákazníky.
- Když v levém panelu klikneme do tlačítka Zaměstnanci, můžeme přidávat nové zaměstnance nebo upravovat parametry zaměstnanců, mj.
- nastavit e-mailové oznámení zaměstnancům, když se vytvoří nebo změní rezervace, která je jim přiřazena,
- nastavit, aby dostupnost zaměstnance byla omezována jeho událostmi v kalendáři Microsoft 365,
- nastavit zaměstnanci specifickou pracovní dobu.
- Když v levém panelu klikneme do tlačítka Zákazníci, můžeme odstraňovat, přidávat či upravovat zákazníky či údaje o nich.
Využití ve škole
- rezervace místa na konzultačních hodinách
- rezervace místa na školní události s omezenou kapacitou v paralelce (např. lyžařský zájezd)
Omezená dostupnost aplikace
Pro školy je aplikace dostupná jen v plánech A3 a A5, není dostupná v plánu A1.